ממוזיאון הפראדו ולאורך הגרנד ויה
מוזיאון הפראדו (Museo del Prado)

כנסיית סן ג'רונימו אל ריאל (San Jeronimo el Real)

כיכר דה לה ליאלטד (Plaza de la Lealtad)

המוזיאון לאמנות שימושית

פארק בואן רטירו (Buen Retiro)

סירקולו דה בלאס ארטס

רחוב גראן ויה (Gran Via)

פלאסה קייאו (Plaza de Callao)

אודות
מוזיאון הפראדו (El Prado) נחשב לאחד המוזיאונים החשובים בעולם לאמנות. מוצגים בו ציורים רבים מהמאה ה-19 ותחילת המאה העשרים בנוסף לאוספים של פיסול וצורפות.
בניית הבניין הראשי של מוזיאון הפראדו החלה בשנת 1785, הוא תוכנן על ידי האדריכל חואן דה ויאנואבה, והוא יועד להיות מרכז ענק ללימודי מדע וטבע. בתקופתו של פרננדו ה-7 ובהשראת אשתו השניה, שאהבה ציור, שינה המבנה את ייעודו לאכסון אוספי הציור העשירים ביותר במדינה. האוספים של ולאסקס ושל גויה נחשבים לחשובים ביותר במוזיאון.
נצא מהמוזיאון לטייל עד שנגיע לכנסיה מרשימה בסגנון ניאו-גותי –San Jeronimo el Real הכנסיה מהמאה ה-16 שידעה גלגולים ושיפוצים רבים שוזרת בין אבניה היסטוריה ספרדית אמיתית. הבניין הנאה שלצד הכנסיה הוא בניין האקדמיה המלכותית לשפה הספרדית ((Real Academia de la Lengua Espanola. הבניין הוקם בשנת 1891 בסגנון ניאו-קלאסי, אך האקדמיה נוסדה כבר ב-1714 במטרה לשמר את השפה, המדוברת בחלקים רבים של העולם, מעיוותים ולהבטיח את טוהרה.
מול האקדמיה לשפה הספרדית נבחין במבנה מרשים נוסף, המשכן את מוזיאון הצבא (Museo del Ejercito). הסוקר את ההיסטוריה הצבאית של ספרד, מהעידן הערבי והמורי ועד למאה העשרים כולל מלחמת האזרחים. מול המוזיאון נפנה אל רחוב Moreto, ושמאלה במורד רחוב Antonio Maura. שכונת ה”חרונימוס” בה אנו מטיילים היא שכונה יוקרתית, והדבר ניכר בבניה היפה, שרובה ככולה מהמאה ה-19. הרחובות רחבים ומהודרים, שקטים ומשופעים בעצים.
בסוף הרחוב נגיע אל הכיכר הירוקה Plaza de la Lealtad המוקפת בניינים מרשימים. משם נחלוף על פני מוזיאון הצי (Museo Naval) במס’ 5 בשדרה. המוזיאון הלא יומרני מוקדש להיסטוריה הימית של ספרד, שכידוע הייתה בעבר אימפריה מובילה בימים והובילה בתגליות ובחציית אוקיאנוסים. במקום דגמים רבים של אוניות, ציוד ששימש בניווט, דגם של חדר קברניט בספינה ועוד . ברחוב Montalban שוב נפנה ימינה, במעלה הרחוב. במס’ 12 נמצא המוזיאון לאמנות שימושית ((Museo Nacional de Artes Decorativas. במוזיאון מוצגות עבודות קרמיקה, עור, צורפות, ריקמה, ריהוט וכו’, מתקופות שונות וממקומות שונים בספרד.
נצא שוב לרחוב Montalban ונפנה ימינה ברחוב Alfonso XII. נמשיך עד הכניסה לפארק בואן רטירו 5 ((Parque de Retiro - לא הראשונה אלא השער השני ברחוב Alfonso XII - שער בשם Puerta de Felipe IV. גני רטירו יחד עם ה-Cason del Buen Retiro ובניין מוזיאון הצבא הם כל מה שנותר ממכלול עצום שמיועד היה לנופש ובילוי למשפחת המלוכה. היום זהו פארק שבו נפגשים, מבלים, עוסקים בספורט, מטיילים עם כלבים, משחקים עם הילדים, ועוד. כאמור, ניכנס לפארק דרך שער פליפה ה-4 - שער שנבנה בתקופתו של מלך זה.
מעבר לשער מקבלת את פנינו הסימטריה האובססיבית המאפיינת את הרוקוקו - אין פרט בחלק הזה של הגן, הנקרא ה- Panterre ("ערוגה"), הגדל פרא; החומר החי הופך כאן לחומר ביד היוצר, כמו האבן או השיש המשולבים בו. נפנה ימינה באחד השבילים וניכנס ליער, הנקרא La Chopera (”יער הצפצפות”), המהווה ניגוד לגן - שכן קשה להכניע עצים אלה. במרכז היער יש מגרשי משחקים, מסלולי ריצה ומרכז ספורט פעיל. חצינו את La Chopera והגענו לשדרה, שבה נפנה שמאלה. בהצטלבות נמצא הפסל היחיד בעולם שהוקדש לדמות השטן – El Angel Caido )”המלאך שסרח”(. מיד אחריו, בצד ימין באותה שדרה - גן הוורדים היפה, La Rosaleda - חגיגה של צבעים וניחוחות בעונת הפריחה של הורדים.
נמשיך הלאה, נחצה את הרחוב הרחב ונפנה שמאלה, עד לכניסה לגני ססיליו רודריגז (Cecilio (Rodriguez - גנים צרפתיים נאים ושלווים. נצא ונחצה שוב את הרחוב הרחב בו נערכים ירידים ונמשיך ישר. על יד האגם הקטן נמצא ארמון הזכוכית (El Palacio de Cristal) ולידו פינת חמד. מכאן נצא אל האגם המרובע בו שטות סירות וכמה ברווזים ודגים נלחמים על חייהם. בגדה השניה בולט מכלול לבן המזכיר מאוד עוגת חתונה מצופה בקצפת. זהו מונומנט לאלפונסו ה-12. בסיום הביקור נצא את הפארק דרך השער הראשי - המוביל אותנו לכיכר העצמאות – Plaza de la Independencia ושער אלקלה ((Puerta de Alcala המרשים.
אנחנו עוזבים את הריאה הירוקה של מדריד כדי להכיר את מדריד הסואנת של המאה העשרים – עם שלל מבנים הנהנים מארכיטקטורה מוחצנת שרק מדריד יכולה להציע. אחד הרחובות המרכזיים במובן זה הוא Calle de Alcala. זהו רחוב רחב ממדים ובעל ייחוס והיסטוריה. פעם הצטלבו בו בשלווה מאה ודעה, ארמונות ומנזרים. אחר כך, במאה ה-19, צצו בו בתי קפה מכובדים ותיאטראות. היום נותנים את הטון הבנקים המונומנטליים הרבים המשתלטים על הכל. עם זאת ישנם בקטע רחוב זה גם כמה בניינים המוקדשים לרוח.
באלקלה 42 נבנה על ידי פלאסיוס בשנת 1929 הבניין לאמנויות היפות, Círculo de Bellas Artes 6 . בתוך הבניין פעילות תרבותית עניפה במגוון נושאים: תיאטרון, מוסיקה, אמנות פלסטית לסוגיה וכו’. שבו תוכלו לשבת ולצפות בנחת בהמולת העיר דרך החלונות הגדולים אך לקחת בחשבון שיש לשלם דמי כניסה למרכז לאמנויות כדי ליהנות מבית הקפה שלו. צמוד אליו נראה את ניצבת כנסיית סאן חוסה Iglesia de San Jose כדאי להיכנס פנימה , להירגע מעט מהמולת הרחוב ולהתרשם מגודלה ופשטותה.
משם אפשר להמשיך במעלה רחוב Calle de Alcala ולהביט בכמה מבנים מעניינים נוספים כמו בבנק המרכזי (Banco Central) באלקלה 45, אותו בנה פלאסיוס. כך גם הבניינים באלקלה 31 ובאלקלה 16 והאקדמיה המלכותית לאמנויות סאן פרננדו (Real Academia de Bellas Artes de San Fernando) באלקלה 13. לחילופין נמשיך בגראן ויה Gran Via (”הדרך הגדולה”(. כבר בשלהי המאה ה-19 הוחלט לפלס דרך רחבה שתתאים לצרכיה של עיר מודרנית ותחלצה ממבוך רחובותיה הצרים. רק בשנת 1910 החלו העבודות, וסמטאות ורחובות רבים נפלו קורבן לסלילת ה-Gran Via. בשנת 1952 הוקם הבניין האחרון שבה, ובמשך ארבעים השנים נבנו בניינים בשלל סגנונות. התוצאה מרשימה, אם כי לעיתים משעשעת, מפני שהדמיון הארכיטקטוני הספרדי לפעמים “מוליד מפלצות”, כלשונו של גויה.
כדי לגלות את הפלאים שבבניה זו רצוי להתבונן מעלה-מעלה: ניתן לגלות מעל בניין רציונלי למדי פסלים המציגים כל חיה אפשרית, ושלל אלים הלקוחים ממיתולוגיות קדומות. ב-Gran Via מס’ 1 שוכן בניין גראסי Grassy)), הנושא את שמה של אחת מחנויות השעונים והתכשיטים המהוללות של ספרד.
כדאי להתעכב בחלון הראווה ואף להציץ פנימה, וליהנות מאוסף מרשים של חפצי חן חדשים וישנים . בניין גראסי המעוגל מזכיר את שכנו במורד הרחוב, בניין מטרופוליס (Metropolis) המעוטר בציפור הניצחון מעל כיפה שחורה משובצת זהב. בניינים ששווה לשים אליהם לב ברחוב: בניינים מספר 1, 7, 10, 12 כמו גם מספר 15 ו 17. במספר 21 שוכן Museo Chicote - קפה-בר ותיק משנות ה-30 של המאה העשרים, שהיה מושבם של מפורסמים רבים ומעוצב בסגנון ארט דקו.
בפינת הגראן ויה ורחוב Fuencarral נמצא בניין Telefonica - גורד השחקים הראשון במדריד (1929). לצורך בנייתו הוזמן אדריכל אמריקאי שהביא עמו טכניקות בניה חדישות. העיצוב נמסר לידיו של אדריכל ספרדי ששאב את השראתו מהבארוק המדרידאי. מול בניין טלפוניקה ישנה כיכר קטנה , כיכר Red de San Luis(רשת סאן לואיס) - שמה מתייחס, כפי הנראה, לאופי הלחם שבעבר נהגו לכסות כאן את מרכולתם ברשתות מיוחדות.
מכאן יוצא רחוב Montera - הקרוי על שם גברת יפה עד מאוד, אשתו של הצייד הראשי של המלך ((Montero, אשר הופעותיה במרפסתה גרמו למהומות גדולות )בסך הכל היא רק טיפלה בעציצים(. לאחר שגרמה לדו-קרב בין אחד המרקיזים לסגן-משרת בצוות הוד מלכותו גורשו המונטרו והמונטרה מביתם ונותר רק שמה של המונטרה היפה לרחוב. ייתכן שאין זה מקרה, אם כך, שדווקא שמעו של רחוב זה יצא לשמצה בזכות הנערות העובדות הממתינות כאן ללקוחות, וכמה חנויות מין.
מהכיכר נסטה מעט וניכנס ברחוב Caballero de Gracia המקביל ל-Gran Via. כאן נמצאת כנסיה נאה , Oratorio del Caballero de Gracia , מבנה קטן והרמוני מאוד אשר בנה האדריכל Juan de Villanueva בסוף המאה ה-18 בסגנון ניאו-קלאסי. נחזור לGran Via - . כפי שניתן לראות הרחב מוצף בשפע רב של סגנונות: בניה אמריקאית אירופית, ניאו-בארוקית, ניאו-קלאסית וניאו-גותית.
נמשיך ברחוב ונסיים את סיורינו בפלאסה קייאו Plaza de Callao, מקום טוב לעשות בו קניות באחד מבתי הכולבו הענקיים הנמצאים במקום וסתם להתרשם מהאנרגיה של המקום עם המוני הכרזות ובני האדם השוטפים את הכיכר. מי שרוצה לסיים את היום בקפה יכול לעשות זאת ב Cafeteria El Corte Ingles .